Antieke klokken: antieke leeuwarder stoelklok

Hoi daar ben ik weer met weer een bijzondere stoelklok.
Onlangs aangekocht een zeer zeldzame Friese stoelklok gesigneerd C.K. Claes Kroon Leeuwarden. Het uurwerk heeft eveneens een unieke zeer verfijnde pilaarvorm die maar één keer op een andere stoelklok in mijn boeken voorkomt. De beschildering van Lusthoff (ca. 1880) is verwijderd en op de meerminnen( ook gebruikt door DURKS Grouw) is de originelebeschildering goed herkenbaar teruggevonden. Plaat alleen restjes. Deze kan weer fraai worden gerestaureerd. ik heb op de wijzerplaat een kopie geplaatst van een beschildering uit de 18e eeuw. Gewoon om een indruk te krijgen hoe de klok er weer uit kan zien. Er zijn nu meerdere mogelijkheden. Overschilderingen op stoelklokken zijn heel gewoon als deze "van vader op zoon gingen" Meestal was het dan een amateur.Het mocht niet teveel kosten. Alle loodornamenten zijn antiek en op het zijlood uurwerk staat op beide ingekrast C.K. Het uurwerk is inmiddels weer in orde en kan door mijn speciale aanpassing pittig maar ook heel zachtjes slaan.


WERKSTUKKEN VAN CLAES KROON LEEUWARDEN
zIE MIJN ANDERE ADVERTENTIES EN ZOEK DEEL 4 EN DEEL 6/7. Hier zijn twee klokken te zien van deze meesteruurwerkmaker met genealogische gegevens.

DETERMINATIE, EXPERTISE EN LES IN UURWERKTECHNIEK
Ik vind het nu wel weer leuk om weer wat determinatie en expertise te doen. Ook heb ik destijds nog zes jaar les gegeven in uurwerkrestauratie (geleerd bij mijn oude leermeester TASMA (89) in 1978).

14 STANDAARDWERKEN (ZIE OOK MIJN ANDERE ADVERTENTIES MET PRIJZEN)
Omdat al die jaren de boeken niet meer zijn gemaakt en er nog steeds veel vraag naar is wil ik bij uitzondering nog een keer de boeken in eigen beheer gaan maken.


KOSTBAAR
Deze 14 boeken zijn mijn levenswerk van meer dan 30 jaar documentatie en het leren lezen van signaturen. Ik heb deze boeken weer opgepakt na 7 jaar om nog een keer de mogelijkheid te bieden deze aan te schaffen voor de oude prijs. Helaas is wel gebleken dat de kostprijs zo hoog is geworden dat het voor mijn uitgever v.d.Moosdijk in Neunen, die jarenlang mijn boeken heeft uitgegeven, toch nog de boeken op bestelling wil gaan leveren voor deze oude prijs.


ALLE BOEKEN NU BINNEN TWEE WEKEN LEVERBAAR
Al deze boeken worden in eigen beheer gemaakt. Er is geen enkele garantie dat deze boeken leverbaar blijven. Probleem is momenteel wel dat de boekbinder niet altijd beschikbaar is (is graag op de camping)

Herman Bossink Rijssen
0548-515538
meer info

Geen opmerkingen:

Een reactie posten